En lång säsong kräver fysisk och mental styrka för en fotbollsdomare

Säsongen för en internationell fotbollsdomare är lång. Den börjar med träning i december, Ligacupen pågår från januari till mars och Veikkausligan börjar i slutet av april för att avslutas i mitten av oktober. Efter det återstår ännu internationella matcher i november och december. Med andra ord pågår fotbollssäsongen för en internationell domare året runt.

Att orka med detta kräver såväl fysisk som mental styrka, för en ständigt pågående säsong innehåller både toppar och dalar i prestationerna. Då allt flyter på bra och man får goda betyg från matcherna tänker man inte så mycket utan bara kör på. Då man kommer ner i sina dalar under säsongen börjar man fundera desto mera. Men jag har med åren lärt mej att inte oroas för svackorna. Jag bedömer inte mina prestationer bara på basen av de betyg jag får av domarkontrollanterna eller resultaten i konditionstesten. Det viktigaste är min fysiska och mentala nivå före, under och efter matchen.

Frågan jag ställer mej inför alla matcher är om jag är redo för just denna match? Om svaret är ja, då känner jag mej väl förberedd både fysiskt och mentalt för uppgiften. För då jag blåst igång spelet och avsparken sparkad, ja då finns det inte längre någon återvändo. Då gäller det bara att prestera oberoende om det handlar om Ligacupen i Eckeröhallen i februari eller Europa League på Celtic Park i december.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0