Jag kandiderar i både lagtings- och kommunalvalet

Söndagen den 16.10 är det åter dags för både kommunal- och lagtingsval. Jag kommer att ställa upp som kandidat i båda dessa val.

Vill man aktivt vara med och påverka och utveckla landskapet Åland eller sin hemkommun, så måste man med i matchen. Det hjälper inte att sitta på läktaren och ropa på domaren, för det ändrar inte på besluten.

De 736 rösterna, som jag fick i samband med riksdagsvalet senaste vår, har också gjort att jag känner ett stort stöd och att jag har ett stort ansvar för att ställa upp som kandidat även i dessa val.

De tre områden som ligger mej närmast om hjärtat och som jag bl.a. ska jobba för de kommande fyra åren, om jag blir invald, är:

1. landskapets och kommunens ekonomi
2. barndagvård, skola och äldreomsorg
3. hälsa och idrott

1. Ekonomin är grunden för allt. Landskapets och kommunens budgeter måste vara i balans, för utgifterna kan inte vara större än inkomsterna. Det förstår varje enskild medborgare och det måste också landskapet och kommunen inse.

Har vi landskapets och kommunens ekonomi i balans så kan vi också erbjuda en hög servicenivå för alla ålänningar oberoende var vi bor här på Åland. Servicenivån för oss får inte vara beroende av i vilken kommun vi bor.

2. Barndagvård, skola och äldreomsorg är de tre kärnområden som varje kommun måste erbjuda sina invånare. På dessa områden går det inte att spara sig till en hög servicegrad. Här måste vi ha pengar att investera i verksamheterna för att hålla en hög standard.

3. Vad gäller idrott och hälsa så ska jag jag jobba för att landskapet ska understöda kommunerna i deras investeringar i anläggningar för barn och ungdomar som lockar till spontanidrott. Ett mycket gott exempel har vi i Lemland, där jag varit med och byggt en sk. multiarena vid skolan. Största problemet med denna arena är att få skolbarnen in på lektion :-))

Det är också viktigt att det finna aktiviteter för alla kommuninvånare oberoende ålder. För en god hälsa gör oss gladare och lyckligare. Och dessutom förlänger det våra liv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0